default logo

Is jouw onderneming ‘In Control’?

‘In Control’ staat vrij vertaald gelijk aan inzicht in je onderneming. Wat kan er fout gaan in je onderneming? En als het fout gaat, wordt dit dan tijdig vastgesteld?

Als ondernemer wil je weten of de ‘checks en balances’, zoals afgesproken, goed worden ingevuld. Een deel van deze checks zit in de IT-systemen, een ander deel ligt op het bord van je medewerkers.

In mijn beleving is ‘In Control’ het fundament onder succesvol ondernemen. ‘In Control’ is de balans tussen ondernemerschap en grip op de winkel.

De geschiedenis van ‘In Control’ in het kort

De term ‘In Control’ wordt in het MKB+ segment langzaam een begrip, maar heel lang hing het thema vooral aan grote ondernemingen. Bedrijven als Vestia, Imtech en de DSB bank werden maatschappelijk in twijfel gesteld en er kwamen vragen over de kwaliteit van de interne beheersingssystemen. De gevolgen zijn bekend.

Er was ook veel twijfel over de wijze waarop ‘In Control’ werd gepredikt: veelal als een verplichting en veel minder als waarde creërend. “Gebakken lucht of een te koesteren fenomeen?” Dat was de vraagstelling in een zeer lezenswaardig artikel uit 2008 van Leen Paape.

In 2002 worden termen als ‘In Control’, ‘Internal Control Testing’, SOX en Governance Codes geïntroduceerd in Nederland, met herinneringen aan waarmee het begon; de Code-Tabaksblat.

Nu, vijftien jaar later, heeft de Commissie Governance Code recent een nieuw rapport uitgebracht. Inmiddels hoor ik de term ‘In Control’ ook steeds vaker voorbij komen in het midden- en grootbedrijf.

Inmiddels hoor ik de term ‘In Control’ ook steeds vaker voorbij komen in het midden- en grootbedrijf.

In het kort bestaat In Control uit:

  • Transparantie;
  • Verantwoording;
  • Verantwoordelijkheid nemen;
  • Besturen.

Heeft ‘In Control’ zijn waarde bewezen voor zowel grote als MKB+ ondernemingen? De praktijk wijst uit van wel. Een nieuwe generatie is nu ‘In Control’. De midden 20’ers van ‘toen het allemaal begon’ zijn nu de managers die ‘In Control’ waardevol maken.

Uitdagingen voor de ondernemer van nu

Bedrijven maken steeds meer gebruik van technologie om sneller te schakelen, nieuwe kansen te identifieren en nieuwe markten te betreden.

De inzet van technologie vereist vaak ook aanpassingen in de interne organisatie, de samenstelling van het team, de cultuur en de wijze van ‘In Control’. Ook in het midden- en grootbedrijf.

Nieuwe technologie raakt natuurlijk ook de eigen bedrijfsvoering. Veel bedrijfsprocessen worden ondersteund door applicaties die grotendeels in de Cloud zitten. Relevante bedrijfsdata zit opgesloten in personeelssystemen, CRM databases, logistieke systemen en financiële systemen. Verder moet er rekening gehouden worden met een wereld vol cyberrisico’s en (digitale) fraude.

Los van de technologische uitdagingen moet een ondernemer van nu rekening houden met:

  • sociaal ondernemen;
  • een gezonde levensstijl;
  • de deeleconomie
  • duurzaamheid.

Genoeg uitdagingen dus voor de ondernemer van nu!

Op zoek naar balans

Ondernemers gaan steeds meer opzoek naar de juiste balans in dit veranderde landschap. Onderdeel van de balans is ook het vraagstuk transparantie. Steeds meer ondernemers leggen verantwoording af aan bredere groepen, waaronder:

  • banken
  • crowdfunders
  • aandeelhouders
  • toezichthouders
  • lokale overheden
  • de fiscus
  • personeel
  • leveranciers.

In het accountancy segment waar wij als Coney acteren, specifiek het controleren van middelgrote en grote bedrijven, besteden wij veel aandacht aan ‘In Control’. Wij zien vaak dat ondernemers die dit vraagstuk niet serieus oppakken tegen problemen aan kunnen lopen als:

  • weinig inzicht in wat er goed of fout gaat
  • weinig grip op eigen processen
  • weinig inzicht in opvallende transacties.

De wijze waarop succesvolle ondernemingen zichzelf organiseren gaat steeds meer richting ‘data-driven in control’. Een data gedreven vertaling van het proces:

visie → strategie → realisatie → bewaking van de doelstellingen.

‘In Control’ wordt niet meer als ballast gezien, maar als kroonjuweel. De setting van gebakken lucht is voorbij!

Data-driven, maar wel ‘people minded’. Het blijft een team effort. Close-to-real-time bijsturen, ingrijpen, verbeteren, en aansturen op basis van inzicht in eigen processen, diensten en data.’In Control’ wordt niet meer als ballast gezien, maar als kroonjuweel. De setting van gebakken lucht is voorbij!

In Control in de praktijk

Dat de data-driven ‘In Control’ beweging in gang is gezet kan ik onderbouwen met een citaat uit een recent offerteverzoek rondom de controle van een jaarrekening:

‘Wij onderzoeken de mogelijkheid hoe wij vanuit de situatie van ad-hoc problemen oplossen, vuurtjes blussen en achter de feiten aan rennen de stap kunnen maken naar real-time in control door de inzet van data-analyse. Wij zoeken een externe accountant die ons hierbij inspireert en met ons meedenkt.’

Als Coney hebben wij niet met alle ondernemingen een data-driven klik. Met bovenstaande ondernemer wel, omdat zijn verhaal eerlijk was.

Wij willen dat ondernemers onze mindset gericht op data-driven ‘In Control’ zelf injecteren, absorberen en stap voor stap gaan implementeren. Dit kan tot een win-win situatie leiden door gebruik te maken van onze Accountant3.0 aanpak en door kennis te delen. Wij willen samen met ondernemers data-analyse inzetten om nieuwe kansen te benutten en om het controleraamwerk te verstevigen.

Is jouw onderneming geschikt? Doe de test!

Zoals ik eerder al zei is onze data-driven controleaanpak niet geschikt voor elke onderneming. Wij werken het liefst samen met ondernemers die onze mindset delen. Daarnaast zijn er ook een aantal technologische eisen waaraan voldaan moet worden.

Om er snel achter te komen of bedrijven geschikt zijn voor de Accountant3.0 aanpak hebben wij speciaal voor ondernemers een test ontwikkeld. Na het beantwoorden van 5 korte vragen zie je direct of jij de ondernemer bent waar wij graag mee samenwerken!

WELLICHT OOK INTERESSANT VOOR JOU:

Laat een reactie achter

*

Send this to a friend