Coney Logo

Business analytics, het verhaal van de ondernemer

Het komt regelmatig voor dat ik gevraagd word door ondernemers om eens mee te denken rondom wat KPI’s (Kritische Prestatie Indicatoren). Achter die vraag schuilt vaak een verhaal. Een verhaal over teleurstelling rondom realisatie van de plannen of een gevoel van onbehagen rondom keuzes die gemaakt zijn. In bijzondere gevallen is er zelfs sprake van pure wanhoop; waarom verdienen we niet wat we verwachtten te verdienen?

Business Analytics, het Verhaal van de Ondernemer

Ondernemen is iets ontastbaars, een mix van instinct, geluk, focus, geduld en inspiratie. Ondernemen is ook keuzes maken, mensen vertrouwen, coachen en luisteren. Soms is ondernemen de lijnen trekken, de grenzen aangeven en op je strepen staan. Waar je je de ene dag voelt alsof er geen berg hoog genoeg is, is de volgende ochtend alweer vol van rampspoed en onverwachte uitdagingen.

Één ding is duidelijk: Ondernemen is als varen in de mist als er geen juiste, tijdige informatie beschikbaar is om beslissingen te nemen. De onderbuik is een belangrijk orgaan, maar geen toverstaf!

De onderbuik is een belangrijk orgaan, maar geen toverstaf!

De mist is vaak het gevolg van onvoldoende grip, gemengde gevoelens, drang naar succes, verder gevoed door onzekerheid door het uitblijven van dit succes. Ondernemers zijn natuurlijk ook allemaal op zoek naar een beetje zekerheid, naar bevestiging, naar inzichten. Als de juiste inzichten ontbreken dan wordt het schuren, blijft het kraken en op ‘goed geluk’ besluiten nemen.

Het verhaal achter de vraag

Dit is het punt waarvoor ondernemers mij bellen. Dat zijn die momenten dat wij onze dienstverlening rondom ‘business analytics’ concreet kunnen maken. Samen op zoek naar het verhaal dat schuilgaat achter de vraag: Wat klopt er niet?

Ondernemers die ik ken zijn slim, hebben gogme, zijn gedreven, prikken door verhalen heen en hebben geen behoefte aan zinloze informatie. Er is een gevoel, een hunch, een wens om een project, een verdienmodel, een groep van activiteiten, te meten. Wat gaat goed, wat gaat niet goed en waarom niet?

Ik luister en pel af. Met mijn team vertaal ik de vragen van deze ondernemers naar data, naar harde feiten. Ik bestudeer de context, valideer de data-analyse uitkomsten, vertel het verhaal en borg de analyses in het proces van de onderneming. Business analytics is in feite niets meer dan luisteren, afpellen, data verzamelen en de inzichten delen.

Business analytics is in feite niets meer dan luisteren, afpellen, data verzamelen en de inzichten delen.

Elke zelfrespecterende finance-oplossing heeft inmiddels een standaard dashboard. Prima. Daarin zitten reeds voldoende slimme inzichten die de basis vormen voor goed ondernemerschap. Wij komen (pas) aan boord op het moment dat data uit verschillende IT-systemen met elkaar in verbinding moet worden gebracht om het ‘hele verhaal’ te vertellen. Ik geloof in een Top 5, of maximaal een Top 10 van slimme meters die dit doen. Op maat. Hiermee is het verhaal compleet. Meer is vaak niet nodig. Eenvoud is de kracht. Wij geloven niet in spiegeltjes en kraaltjes.

Praktijkvoorbeeld

Recentelijk hebben wij een online groothandel geholpen met het bieden van inzichten in marge- en omloopsnelheid van de producten. Het combineren van data uit het finance systeem, het logistieke systeem en het CRM systeem gaf inzicht in de vraag wat de feitelijke netto marges per product, per leverancier en per afnemer waren. Langlopende en backorders resulteren uiteindelijk in negatieve marges door een groot aantal ‘handling’ in het logistieke proces, zoals ook het retourneren en productklachten bijdragen aan teleurstellende klanten. Door dit per leverancier, afnemer en accountmanager inzichtelijk te maken worden de echte verhalen (soms pijnlijk) zichtbaar.

Ervoor zorgen dat ondernemen vanuit de mist geschiedenis wordt, dat is wat mij drijft, als ondernemer.

Ik zie graag dat ondernemers de analyses ‘overnemen’, ofwel, dat ze onderdeel worden van het routine proces. Vragen komen niet zomaar en de antwoorden nemen de zorgen niet direct weg. Regelmatig meten, peilen enduiden helpt. Het creëert rust en ondersteund keuzes en beslissingen.

Ervoor zorgen dat ondernemen vanuit de mist geschiedenis wordt, dat is wat mij drijft, als ondernemer. Andere ondernemers helpen! Wij noemen het Performance Management. We helpen u graag verder.

Laat een reactie achter

*

\ \

Send this to a friend