Coney Logo

Investeren in accountancyonderwijs: cruciaal!

Op accountant.nl loopt een mooie discussie over het accountancyonderwijs. Wel of niet innoveren? Wel of niet verbreden? Deze discussie is misschien wel een van de relevantste in de huidige setting van ons beroep. Veranderingen die niet worden gedragen door het onderwijs (en PE) krijgen per saldo te weinig fundament in termen van kennis en kunde.

Ik heb nog steeds onder mijn kussen een prachtig stuk uit 2011 liggen van goede vriend Marcel Pheijffer: ‘Terug naar de Kern’, met als famous last words: “a status quo is not an option”. Één van de zinnen die ik nog vaak hergebruik.

In het stuk fileert Marcel (zoals geen ander dat kan) in heldere termen het huidige wettelijke kader van controle en de ontbrekende meerwaarde en kwaliteit. Nog steeds actueel vrees ik. Daarnaast geeft Marcel concrete voorbeelden van verbreding van de werkzaamheden van accountants: ‘Opdrachten die leiden tot maatwerk’.

De boodschap is helder en deze onderschrijf ik nog steeds: De wettelijke controles moeten we afschaffen.

De boodschap is helder en deze onderschrijf ik nog steeds: De wettelijke controles moeten we afschaffen. De wettelijk controleur is ‘klinisch dood’. Duidelijker heb ik het nog niet gelezen. Het stuk is voor mij nog steeds een bron van inspiratie.

Droom

Het is inmiddels 2016 en de wettelijke controle is (helaas) nog altijd niet afgeschaft. Ik zie dit ook tussen nu en mijn pensioen niet meer gebeuren.

Mijn droom (ik beaam het; ik dagdroom wat af) is dus om op twee onderwijsdomeinen tegelijk te innoveren:

  1. De wettelijke controle verbeteren en verschuiven naar ‘Realtime Assurance’.
  2. De niet wettelijke controle verschuiven naar ‘Assurance Elke Dag’. Het analyseren van financiële en niet-financiële data om een op-maat oplossing te bieden voor een specifieke ‘assurance vraag’. Die vraag kan variëren van true green valideren rondom duurzaamheid tot het bouwen van een Continuous Fraud Alert systeem bij de FIFA.

Door beide domeinen loopt de rode draad van technologie. Denk bijvoorbeeld aan data mining, self-learning algoritmes en data-visualisatie. Een goed voorbeeld dat representatief is voor beide domeinen is het boek: Fraude. Dit gaat over het vooraf in plaats van achteraf detecteren van fraude en wij zijn trots dat wij een bijdrage hebben geleverd aan dit boek.

In domein twee is zichtbaar dat de ‘enorme groei’ die Marcel in 2011 al signaleerde verder wordt aangejaagd door actuele verschuivingen in assurance vraagstukken.

Bijvoorbeeld: Verschillende stakeholders hebben behoefte aan verschillende vormen van assurance. Een RvC heeft niet alleen interesse in de jaarrekening, maar zou ook willen weten hoe kritische bedrijfsprocessen ‘in control’ zijn. Dit kan door een mooi process mining platform te bouwen waar een RvC direct toegang toe heeft.

Vooruit kijken

In beide domeinen zullen we het onderwijs niet alleen moeten laten aansluiten, maar ook voorop moeten laten lopen (gekoppeld aan het innovatielab, hoe gaat het daar mee by the way?). De ambities moeten omhoog. Status quo is not an option.

En dan kom je op het punt dat Marcel maakt in zijn reactie op deze discussie: Wie is bereid te investeren in deze opleiding? En dan wordt het stiller… Dit is echter precies wat deze discussie zo relevant maakt!

Willen wij als accountancysector vooruit dan zullen we dus moeten investeren.

Rondom ons vak staat de tech sector klaar om in het niet-wettelijke domein te stappen, en in die tech sector wordt wel geïnvesteerd! Willen wij als accountancysector vooruit dan zullen we dus moeten investeren. Top-gun onderwijs. In domein één om de meerwaarde, fun en kwaliteit te verhogen en in domein twee om een plek te behouden.

En ja, er wordt geïnnoveerd rondom een aantal van de nieuwe thema’s. Zie bijvoorbeeld de nieuwe opleiding van Peter Eimers: Digital Auditing. En ook op HBO-niveau ontstaan voorzichtig nieuwe initiatieven waarin digitalisering – uiteenlopend van data mining tot schrijven van slimme algoritmes – stap voor stap een plek krijgen.

Kortom: verbreding is goed. Niet alleen omdat het kan, maar vooral om ons vak mee te laten groeien met de veranderende vraagstukken en (technologische) ontwikkelingen om ons heen.

WELLICHT OOK INTERESSANT VOOR U:

Laat een reactie achter

*

\ \
Send this to a friend